|
|
Červený markant
Jedním z detailů, který Vláčil ve filmech používal poměrně často, je tzv. „červený
markant“, výrazný červeně zabarvený prvek upoutávající v záběru pozornost, protože
zbytek obrazové plochy (a často i celého filmu) je červené barvy prostý nebo je
na ni skoupý. (Pojmenování „markant“ si zde vypůjčuji přímo z Vláčilových režijních
poznámek.) Vláčil obecně červenou barvou šetřil, používal ji střídmě, protože její
optická razance je ve vizuálně pojímaném díle (v případě Vláčila navíc obvykle
laděném do „nevýrazných“ melancholických tónů) vždy na sebe upozorňující, může
vyvolávat vzrušení, očekávání, akci, upoutávat pozornost na úkor dalších částí
obrazu. Proto Vláčil červený markant používal buď jako optické vyvážení nějaké
monochromatičtější kompozice nebo jej využil vysloveně jako symbol, předznamenání
(či dovětek) tragické či násilné události. Nejde o Vláčilův vynález, ale spíš o
aplikaci letitého fotografického nepsaného pravidla, podle nějž by se především
v krajinných záběrech neměla vyskytovat červená barva, alespoň ne v nějak výrazném
procentu. Vláčil jako výtvarně založený tvůrce tyto vztahy znal, ovládal a snažil
se je ve filmech aplikovat, pokud k tomu byla příležitost a důvod.
SKLENĚNÁ OBLAKA
Červené kvítky v první části filmu fungují v záběrech ryze jako vyvážení kompozice
bez dalšího významu. –
Naopak celá linie s motivem červeného šátku má svůj dramatický vývoj. Na začátku mává otec
při odchodu na rozloučenou šátkem v ruce, poté si jej zavazuje před startem
letadla kolem krku. V následné střihově dynamické pasáži dojde k havárii a poté divák
sleduje scénu na operačním sále, kde tatáž červeň září z lahve s krví. Celou linii
pak zakončuje záběr na šátek padající k zemi.
|
|
|
|
|
|
|
PRONÁSLEDOVÁNÍ
V tomto filmu se červený markant přímo nevyskytuje, ale připomínám
jej proto, že Vláčil zde pracoval s obdobným principem: snažil se o barevně co
nejtlumenější film (ne moc úspěšně, „materiál filmu měl vládu nad našimi záměry“)
a z této potlačené barevnosti měla výrazně vystupovat barevnost
skleněných koulí, jimiž chtěl Vláčil evokovat mladíkovo zasněné okouzlení, které
jej odlišuje od netečného, jen na svůj úkol plně soustředěného staršiny. V případě
tohoto filmu jde spíš o barevnou poetickou hříčku.
|
|
|
|
|
|
|
ADELHEID
Červená se zde vyskytuje prakticky vždy ve významu: nebezpečí, hrozba,
tragédie… Ať už je to červený praporek železničního zřízence (po němž následuje
výprask Viktora), červeň na státní vlajce za oknem ve spojení s ošetřováním
nosu, červený monogram v okně promítající se na zeď nebo vysloveně krvavá skvrna
na podlaze či Viktorově triku před rvačkou s Hansgeorgem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SIRIUS
Opět červený železničářský praporek, tentokrát se s ním ale výstražně
nemává. Na blížící se sabotáž se neupozorňuje ani divák. – Příjezd německých vojáků
a gestapa a následný otcův útěk oknem jsou opět rámovány červenými detaily. –
Červené německé vyhlášky ostře kontrastují s okolím.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ
V tomto filmu Vláčil podle svých poznámek cíleně využil červenou
barvu zadního světla nákladního tahače, které Meluzinovi evokuje zadní světlo
Markétina motocyklu z jedné z předchozích scén, a současně předznamenává Markétin
exitus v zadní části sanitky. (Motivů spojujících Markétino úmrtí s jinými scénami
je ve filmu více, zde se ale věnuji jen použití červené barvy.)
|
| |
| |
STÍN KAPRADINY
Ve scéně v hospodě se Ruda v bezstarostné přiopilosti dívá kolem sebe
skrze sklenku zabarvenou do červena vypitým likérem. Po jejím sklonění spatří
přízrak hajného, kterého na začátku filmu zastřelil. – V železniční kůlně vidíme
v okamžiku výstřelu z pistole v pozadí červenou lucernu, i nad mrtvolou zastřeleného
četníka lze spatřit červená světýlka.
|
| |
| |
| |
MÁG
Nejvýraznějším červeným markantem je v tomto filmu dýnko Máchovy
čepice a podšívka jeho kabátu, které jsou historicky doložené. Vláčil tento
fakt využil k obrazovým kompozicím, v nichž červeň básníkova oděvu kontrastuje
s podzimní náladou, atmosférou zmaru a blížícího se konce až k básníkově smrti.
|
| |
| |
| |
[na Nostalghia.cz publikováno 7. 9. 2021]
|