|
|
25. ledna 2025
⇒ Letitým dluhem těchto stránek byl biografický oddíl „Život“ v horním
menu, který sice v menu byl od prvopočáku, ale nikdy jako odkaz nebyl aktivní. Vždy
bylo něco, čemu jsem se musel (nebo chtěl) věnovat víc, co mělo přednost. Dnes
jsem tento dluh smazal a oddíl Život,
obsahující stručný, ale věřím že i hutný přehled života a díla Andreje Tarkovského,
konečně dotáhl do podoby, jakou jsem si představoval a můžu ji postupně
i dál rozvíjet.
⇒ V listopadu loňského roku (26. 11.) zemřela ve švédském Vaxholmu
ve věku 87 let Katherina „Katinka“ Faragó, švédská filmová producentka, supervizorka,
skriptka a vedoucí produkce. Patřila mezi velmi respektované osobnosti švédské
filmové výroby, za svou několik desetiletí trvající kariéru spolupracovala
s většinou tvůrců, kteří ve Švédsku natáčeli. Sama přitom nebyla švédského původu,
rodina přišla do Švédska v roce 1940 poté, když museli pro svůj židovský původ
uprchnout z Maďarska a následně z Rakouska. S filmem byla spojena už od svého
dětství, kdy jí její otec, spisovatel Alexander Faragó, který psal scénáře k řadě
švédských filmů, občas bral na natáčení. Ona sama později nejvíce – přes 30 let –
spolupracovala s Ingmarem Bergmanem, jako hlavní skriptka je podepsána třeba
pod filmy SEDMÁ PEČEŤ, HOSTÉ VEČEŘE PÁNĚ nebo KOUZELNÁ FLÉTNA, jako vedoucí výroby
pak působila u řady jeho dalších filmů (PODZIMNÍ SONÁTA, FANNY A ALEXANDR,
PO ZKOUŠCE). Pro tyto stránky je podstatné, že byla vedoucí
výroby také u Tarkovského filmu OBĚŤ a zřejmě i díky ní se pro toto natáčení
podařilo sestavit téměř „bergmanovský“ štáb. V závěru natáčení pak sehrála klíčovou
roli při shánění prostředků pro opakované natočení finální scény zapáleného domu.
⇒ A k Tarkovského filmu OBĚŤ poznamenávám něco aktuálního. Už v loňském roce
prošel film ve Švédsku pečlivou digitální restaurací jejíž kvalita natolik zaujala
komisi festivalu Berlinale, že film vybrala do sekce restaurovaných snímků,
v níž měl v červnu 2024 obnovenou světovou premiéru. Tato restaurovaná verze
se měla stát základem nové blu-ray edice filmu (4K UHD), jejíž vydání je v USA
ohlášeno na 4. února 2025 na dvojdisku společnosti Kino Lorber. Pokud jsem správně
pochopil zatím sporé informace o specifikacích, tak o dvojdisk jde proto, že na jednom
disku bude film ve 4K UHD rozlišení a to jako „region free“, na druhém bude v 2K
rozlišení na „obyčejném“ blu-ray disku dokument DIRECTED BY ANDREI TARKOVSKY (1988),
rozhovor s jeho režisérem Michalem Leszczylowskim a blíže nespecifikované trailery.
Společnost Kino Lorber vydala na blu-ray OBĚŤ s označením „restored“ už v roce 2018.
Podle recenze na
DVDBeaver
je obraz tohoto staršího vydání krásně detailní, jeho minusem ale je častý zelený
nádech, což je podle stejného serveru i vlastnost obrazu na disku
s NOSTALGIÍ,
vydaného tímtéž vydavatelem v roce 2024. Do jaké míry se to změní u nového
vydání OBĚTI uvidíme snad brzy. V této souvislosti jsem aktualizoval stránku
s edicemi filmu OBĚŤ na digitálních nosičích a doplnil ji
o všechna mnou nalezená vydání na blu-ray discích.
19. ledna 2025
Staronové stránky o Andreji Tarkovském
⇒ Celých OSM let (!) to trvalo, než se české stránky o Andreji
Tarkovském probudily k novému životu. Fakticky to je ještě o pár měsíců víc, takže
jde o takové „8 1/2“ leté intermezzo… Hodně dlouhé na to, aby nad nimi někdo už před
lety zlomil hůl, a osobně bych se mu ani nedivil. Má tehdejší představa, že
rekonstrukce proběhne během pár týdnů, totiž vzala rychle za své a vše se začalo
nepříjemně protahovat. Důvody už si přesně nepamatuji, svou roli snad sehrála ne
úplně ujasněná vize nového vzhledu, pak také komplikovaná adresářová struktura,
která vznikala v průběhu let víceméně živelně. Zcela určitě ale k důvodům rychle
přibývaly i ty zcela pragmatické: nárůst osobních a pracovních povinností si nutně
vyžadoval redukci času v jiných oblastech a práce na nových webových stránkách
to odnesla jako jedna z prvních. Ještě jsem postupně zvládl dotáhnout alespoň
proměnu stránek o Františku Vláčilovi, ale na další už nezbýval čas (a čím dál tím
víc i energie). Z mého subjektivního pohledu je proto skoro zázrak, že jsem
v posledních asi dvou a půl měsících našel prostor, abych u úprav seděl
prakticky denně, a každý soubor ručně upravoval do nového vzhledu. Výsledek nyní
předkládám: vzhledově jsou stránky úplně jiné, sjednocené se zbytkem portálu
Nostalghia.cz, jejich obsah – články, recenze, kopie textů z tisku, soupisy filmů,
domácích nosičů nebo bibliografie – je identický s tím, jaký byl při odpojení
stránek před mnoha lety. To je asi dobrá, ale i „špatná“ zpráva: na stránkách sice
nic neubylo, ale na druhou stranu ani nepřibylo. Doufám, že k rozvíjení obsahu
brzy opět dojde, nicméně se zamýšlím nad tím, jaký k tomu zvolit přístup. Po více
než osmi letech je například velmi zanedbaný oddíl evidence filmů vydaných na DVD
a Blu-ray, obdobně zastaralý je i bibliografický soupis českých textů o Tarkovském
atd. Zatím si nejsem úplně jistý, je-li v mých silách to zpoždění dohnat a hlavně
mají-li takové soupisy v době, kdy je na webu možné si najít vše pohodlněji a
aktuálněji, opodstatnění. Další rozvoj stránek tedy zatím promýšlím a zcela určitě
jej budu směřovat tam, kde to bude mít podle mne smysl. Nicméně jejich cíl, byť
nikde přímo neformulovaný, být tuzemskou poctou dílu Andreje Tarkovského, zůstává
stále stejný.
|