Ruskem po stopách Andreje Tarkovského 1. část - Moskevská zastavení
Dlouho jsem si říkal, že vybrat si jako hlavní téma třítýdenní cesty po Rusku Andreje Tarkovského
je i na webmastera Tarkovského stránek přece jen už hodně šílený nápad. Zdálo se mi, že v
zemi, kde lze vidět možné i nemožné (o čemž jsme se během cesty častokrát přesvědčili), je
škoda plýtvat časem jen na poznání míst vztahujících se k Tarkovského osobnosti a tvorbě.
Rusko přece není jen Tarkovskij. Nechtěli jsme se Tarkovského lokalitám sice úplně vyhýbat,
ale přece jen nás v Rusku lákaly i jiné věci a místa. Během přípravy cesty jsem ale jako
zájemce převážně o historii při bližším seznamování s možnými destinacemi brzy poznal, že
tak jako tak řada historicky významných míst s Tarkovským stejně souvisí a že naopak
případná cesta po stopách Andreje Tarkovského je tak či onak zajímavou procházkou ruskými
dějinami i mentalitou. Takže nakonec se zrodil vcelku příjemný plán cesty, v němž byl Tarkovskij
zastoupen hojně, ale měli jsme možnost vidět i jiná zajímavá místa. Pak už vše tak nějak
plynulo samo, volně a klidně, jako traviny v proudu…
Na následujících řádcích se pokusím v několika pokračováních přinést jakousi kvazi reportáž
z cesty po stopách Andreje Tarkovského v Rusku. Nechci zde popisovat celou naši cestu. Jednak
na to leckdo nemusí být zvědavý a potom některé pasáže si přece jen chci nechat pro sebe.
Omezím se pouze na ty okamžiky, které nějak souvisí, ať už přímo nebo v alespoň subjektivně
tušené souvislosti, s Andrejem Tarkovským, s jeho osobností, životem a tvorbou. Ještě předtím
ale musím moc poděkovat celé řadě lidí: rodičům, přátelům a známým, kteří nám různou měrou
pomohli v přípravě a realizaci celé cesty a bez jejichž pomoci a ochoty by naše pouť v
takovém rozsahu nebyla vůbec myslitelná. Všem těm na jejich cestě ščastlivovo puti.
Dnešní první část přináší několik „obrázků“ z Moskvy, kam jsme autem přijeli po dvoudenní,
asi 2.500 km dlouhé cestě. Moskva sama o sobě je těžko popsatelná. Patrně nejdražší město
světa je plné kontrastů mezi bohatstvím a chudobou, mezi putinovskou představou prosperujícího
silného státu a mnohem prozaičtější realitou. Je to město plné zajímavých kulturně-historických
památek, kde si milovník historie a umění rozhodně přijde na své. Zde se ale omezím jen na
popis míst, která jsme navštívili v souvislosti s Andrejem Tarkovským.
Hned první den naše kroky směřují do svérázné moskevské čtvrti Zamoskvorečí, rozkládající
se jižně od Paveleckého nádraží. Celou oblast ještě tolik nepostihla moderní výstavba, nachází
se zde většinou dvou až třípodlažní zástavba z první poloviny 20. století. Velkou část celé
čtvrti zabírají bývalé průmyslové podniky, fabričky a dílny. Dnes už většinou nefungují a
nebo jsou přestavěné na kancelářské objekty, současně si ale zachovávají původní ráz průmyslové
architektury. Ke koloritu celé oblasti přispívá i rozkodrcaná tramvajová linka mezi Paveleckým
nádražím a Serpuchovkou. (Ano, vzpomínáte?, v >ZRCADLE? „Tiskárna! Příští zastávka
Serpuchovskaja.“ - Ta tiskárna tu možná ještě někde je…)
Prodíráme se ranním hustým provozem na Žukovově ulici. Kolona aut, proudy chodců oběma směry,
kolem chodníků rozpadlé plechové ohrady. Obcházíme jakési nákladové nádraží u jehož vjezdu
se řadí fronty kamionů, na Dubinské ulici se musíme prodrat hustým provozem v němž není
přednost pro chodce ani teoretická.
Zde stával v Moskvě dům v němž žil Andrej Tarkovskij
1. ščipkovkij pereulok nacházíme vcelku rychle. V kontrastu s rušnou Dubinskou je to docela
tichá ulička. Několikrát se zalamuje a větví a na rozcestích tak váháme kudy jít dál. Nakonec
ale dorazíme k cíli - plechová ohrada, zavřená vrata a velká informační tabule hlásá, že na
tomto místě stával dům čp. 26, postavený v letech 1876-1879 jako kupecký dům. Právě v něm
v letech 1934-1962 žila v komunálním bytě č. 2 rodina Andreje Tarkovského. Ten zde prožil
část svého dětství a podstatnou část mládí, včetně studií na VGIKu. Právě do tohoto domu
směřuje velká část jeho dětských vzpomínek, zobrazených v ZRCADLE.
Žel, v roce 2005 došlo ke zcela nečekané akci moskevského magistrátu. Na základě neobvykle
rychle vyřízeného úředního povolení byl zchátralý dům, vlastně už ruina, srovnán se zemí.
Současně byl ohlášen záměr, že celý objekt bude znovu vystavěn v původní podobě, protože
se jednalo o ukázku typické moskevské architektury 2. poloviny 19. století. V části nového
objektu mělo být zřízeno malé muzeum Andreje Tarkovského. K jeho založení vznikla podle mých
informací i jakási nadace, v níž se angažovaly také velmi známé osobnosti, pohříchu i někteří
bývalí Tarkovského kolegové. Jenže majetek nadace, shromážděný k těmto účelům, se časem někde
„vypařil“ a na 1. ščipkovskij pereulok nedorazil. A tak tu dodnes stojí jen plechová ohrada.
Nahlížíme několika otvory dovnitř. Není toho moc vidět, ale brzy zjišťujeme, že vrata jsou
zajištěna pouze ohnutým drátem. Z kolemjdoucích si nás nikdo nevšímá, takže se odhodláváme
drát odmotat a vstupujeme dovnitř. „Vítá“ nás téměř úplně prázdná parcela, v rohu stojí
lehce rozklížená maringotka, několik kusů jakéhosi vyhozeného nábytku. Okolo se tyčí
několikapatrové domy. Největší plochu zabírá velká vybagrovaná jáma po základech domu, jejíž
okraje jsou zajištěny proti sesutí. Vše je porostlé plevelem a místy zanesené vrstvou odpadků,
většinou z lahví od alkoholu. Stojíme mlčky na okraji jámy a rozhlížíme se. Venku za ohradou
je slyšet ruch ulice, tady jakoby čas plynul pomalu a s neochvějnou jistotou pohlcoval
trosky a odpadky. První setkání s Tarkovským máme zasebou.
Andronikovský klášter je od centra Moskvy poměrně daleko. Z jedné strany ho obtéká říčka
Jauza, z opačné je pak celý areál sevřen rušnou třídou Sergeje Radoněžského. Klášter patří
k nejstarším moskevským architektonickým komplexům. Ačkoliv jeho současný stav zachovává
podobu ze 16.-17. století, klášter zde stál už na konci 14. století. Před hlavní branou
se rozkládá malý parčík, v němž kromě několika žebráků stojí také socha Andreje Rubleva
(majitelé DVD s filmem ANDREJ RUBLEV najdou v bonusech i krátký dokument o práci na
této soše). Socha tu není náhodou. Právě v Andronikově klášteře historický Andrej Rublev
žil a podle zatím dostupných pramenů zde v roce 1430 nejspíš i zemřel a byl zde pochován.
Jeho hrob dnes již neznáme, ale ještě z 18. století se dochovaly zmínky o jeho náhrobní
desce, která je dnes ztracena. Měla se nacházet v chrámu sv. Spasitele, stojícím téměř
uprostřed areálu kláštera. Je to ohromující stavba, vcelku malý kostelík, vystavěný ale v
harmonických proporcích. Je ovšem možné, že nejde o stejný kostel v němž byl Rublev pochován
(a který údajně také vymaloval), ale o jeho "následovníka", jenž byl vystavěn na stejném
místě asi 20 let po Rublevově smrti. Historici se na tom zatím neshodli. I tak je dnes ale
chrám nejstarší kamennou stavbou na území Moskvy.
Chrám sv. Spasitele v Andronikovském klášteře
U brány kláštera se prochází policista oděný do neprůstřelné vesty a se samopalem přes rameno.
Vcelku si nás nevšímá. Několik místních zřízenců upravuje záhonky, vytrhává plevel ze štěrkem
posypaných chodníčků. Kdo zná Tarkovského ANDREJE RUBLEVA, tak prakticky hned po vstupu
do areálu získá dojem, že zde už jednou byl. Ano, právě skrze film. V prostorách vnitřního
nádvoří a kolem výše zmíněného chrámu sv. Spasitele vznikla téměř celá epizoda Mlčení.
Ještě dnes se dají vytušit prostory, kde Anatolij Solonicyn nosil do sudu s vodou rozžhavené
kameny a kde tatarští jezdci u schodů do chrámu špásovali s Duročkou. Tehdy tu nebylo tolik
stromů, kamenná hradba byla pro film obestavěna dřevěnou palisádou. Tarkovskij tak "oživil"
postavu Rubleva v autentických lokalitách jeho skutečného života. Dnes jsou všechna tato
místa vzorně upravena, vyrostl zde malý park, oddělený od rušného města klášterní hradbou a
poskytující příjemný klid.
Vcházíme do chrámu, který je plně funkční. Prostor je poměrně temný, což je dáno tmavší barvou
kamene, ale díky centrální věžičce vysoký a prostorný. V ikonostasu jsou ikony převážně
mladší, zhruba ze 17. století. Na jedné ještě o něco mladší jsou vyobrazeni Andrej Rublev
a Daniila Čornyj. Nikde jinde jsem pak už ikonu s těmito dvěma malíři neviděl. Jsme tu sami,
tak toho využíváme a nikam nespěcháme.
Chrám sv. Spasitele ve filmu Andrej Rublev
Andronikovský klášter dnes není obsazen mnišskou komunitou. Zůstal v majetku státu, který
zde zřídil muzeum ruské ikonomalby. Expozice zahrnuje díla od 14. do 18. století. V době
naší návštěvy byla ale starší (středověká) část expozice uzavřena, takže jsme si mohli
prohlédnout jen exponáty ze 16.-18. století. Všechny byly autentické, mnohé velmi zajímavé.
Jejich nahuštěná a málo koncepční instalace zároveň ale prozrazuje, že celá expozice
nevznikla plánovitě, ale víceméně z toho, co zbylo z vyrabovaných a zničených kostelů po
celém Rusku (jak napovídaly lokalizace jednotlivých exponátů). A tak člověk neví, má-li
být při prohlídce takové kolekce šťastný, že se z toho aspoň něco zachránilo nebo smutný z
toho, kolik se toho nenávratně zničilo. Ironií je, že muzeum je pojmenováno po Andreji
Rublevovi, ale v jeho sbírkách není jediné dílo tohoto umělce. Za nimi musíte jinam. Do
Treťjakovské galerie.
Andrej Rublev: Spasitel
Slavná Treťjakovka je největším a nejvýznamnějším muzeem ruského umění. Začala původně
vznikat jako soukromá umělecká sbírka bohatého obchodníka Pavla Treťjakova (1832-1898),
ale brzy se stala veřejnou institucí, když ji její majitel věnoval městu Moskvě. Od té
doby shromáždila do svých sbírek to nejlepší, co ruští umělci (převážně malíři) vytvořili.
Její 150 let dlouhá tradice ji řadí mezi nejstarší umělecké expozice v Rusku vůbec. V hlavním
sídle ležícím nedaleko Odvodňovacího kanálu je expozice ruského malířství, obsahující obrazy
od nejstarších dob až po přelom 19. a 20. století. V novějším nedalekém komplexu v Parku
umění je pak umístěna expozice sochařství a moderního ruského umění 20. století.
Stará ruská ikonomalba zabírá v Treťjakovce téměř celé jedno patro. Překvapením pro mne byly
exponáty už z 11. století (sejmuté fresky a mozaiky) a velká kolekce ikon z 12.-13. století,
jejichž zářivé barvy a emotivní výjevy musely ve svém původním umístění vypadat opravdu
jako zjevení. Rublevovy ikony jsou všechny v jednom velkém sále. Předchází jim několik
dochovaných ikon, označených na popisce „z okruhu Feofana Greka“, tedy z okruhu Rublevova
učitele. Jeho vlastní autorská díla se ale prakticky nedochovala, až na jeden případ, ale
o tom něco víc až v jedné z následujících částí. (V Treťjakovce jsem našel pouze jednu ikonu,
označenou jako Feofanovo dílo - je umístěna ve stejné vitrině jako Rublevova Trojice.)
Celému sálu vévodí řada fresek v nadživotní velikosti, jejichž autorství je připsáno Rublevovi
a Daniilovi současně. Postavy stojících nebo jen lehce nakročených apoštolů a protoků s
typicky lehkým náklonem hlavy a klidným výrazem tváře. Stojí tam jako nebeské vojsko. Slavná
Trojice je umístěna v samostatné vitrině u okna. Netušil jsem že je tak velká
(112 x 141 cm). Je evidentně nejpopulárnějším Rublevovým dílem, což dosvědčuje vyšlapaná
podlaha před vitrinou. Je to opravdu magické dílo, které bere dech. Přímo naproti na stěně
pak visí jiná ikona, spíš torzo, zubem času ale geniálně dotvořené, která mě z Rublevova
díla učarovala možná nejvíc - Spasitel. Dlouhé minuty v jeho těsné blízkosti (zábrana
k přiblížení je asi jen půl metru od zdi), pohled z očí do očí…
Památník Andreje Tarkovského
Jedním ze dvou Tarkovského moskevských památníků je Tarkovského busta, která byla odhalena
teprve v roce 2005 (druhou moskevskou připomínkou je pamětní deska nacházející se na domě,
kde Tarkovskij později bydlel až do svého odjezdu do Itálie). Busta je umístěna v blízkosti
slavného Arbatu, takže jeho návštěvu lze dobře spojit s prohlídkou této slavné ulice (dnes
ovšem pohříchu plné jarmarečních umělců a prodejců veteše všeho druhu). Odbočujeme do vedlejší
uličky (Bolšoj Afanasjevskij pereulok), přesně podle nejasného popisu místa, který máme k
dispozici. Kde přesně ale památník hledat netušíme. Přecházíme křižovatku, míjíme kostelík,
památník stále nikde. Lehce tápeme a nakonec se v nouzi ptáme v malém parčíku jedné
bezdomovkyně, která naše rozhlížení pozoruje bystrým zrakem. Starší žena oblečená do
roztrhaných tepláků, v čepici a s botami pověšenými na zábradlí pojídá nějakou nevábně
vypadající rybu zabalenou v balicím papíru. Na naši otázku ale hned bystře odpoví: „Ano,
jdete dobře k Tarkovského památníku. Obejděte tady ten dům a z druhé strany napravo už to
uvidíte…“ Její jasná odpověď a nepochybná znalost Tarkovského mi vyráží dech. K památníku
dorazíme za chvíli. Je to vlastně malá soška, stojící v řadě bust jiných osobností. Pár
kroků odsud stojí budova Burganovova muzea, soustřeďujícího sbírky moderního ruského sochařství.
Hezké je, že Tarkovského umístili vedle busty jeho milovaného Bunina. Chvíli obcházíme kolem,
kolemjdoucí většinou řadu soch míjejí bez povšimnutí. Když dorazí nějaký nadšený japonec s
fotoaparátem tak se otáčíme a míříme zpět.
S Andrejem Tarkovským souvisí i jedno malé zastavení na slavném Novoděvičím hřbitově u
stejnojmenného kláštera. Klášter byl postaven knížetem Vasilijem III. na památku dobytí Smolenska
a v historii Ruska hrál významnou roli hned několikrát. Turisty ale často láká spíš blízký
areál hřbitova, přiléhajícího ke klášteru z druhé strany. Na poměrně rozlehlém hřbitově
jsou totiž pochováváni významní představitelé ruské kultury, společenského a politického
dění, vědci, vojevůdci apod. (Zkrátka něco jako vyšehradský Slavín.) Nebudu zde vyjmenovávat
všechny kdo jsou zde pohřbeni, soustředím se jen na jeden hrob. Leží v ose hlavní cesty
hřbitovem a v době naší návštěvy byl ještě v lehce provizorním stavu. Jedná se o hrob
Mstislava Rostropoviče, světoznámého violoncelisty, který žil od roku 1974 v zahraničí.
Rostropovič patřil k velkým Tarkovského obdivovatelům a po jeho emigraci v roce 1983 se
snažil Tarkovského všemožně podporovat. Na Tarkovského pařížském pohřbu hrál u vchodu do
kostela Bachovu sonátu a brzy poté se stal jedním ze zakladatelů pařížského Institutu Andreje
Tarkovského, který měl pečovat o jeho umělecký odkaz. Mstislav Rostropovič zemřel v Paříži
27. dubna 2007 (čtyři dny po Borisu Jelcinovi, jehož hrob je o 50 metrů dál).
Poslední zastavení není tak úplně moskevské, ale protože klášter Sergijev Posad není od
Moskvy daleko, připojil jsem těchto pár řádků k moskevským vzpomínkám. Ostatně s výše napsaným
to úzce souvisí. Sergijev Posad je dnes poměrně velké město, které leží asi 90 km severovýchodně
od Moskvy. Je to ideální místo na jednodenní výlet z Moskvy. V polovině 14. století zde ale
nestálo skoro nic. V té době zde mnich Sergej Radoněžský (po němž je mj. pojmenován moskevský
bulvár u Andronikova kláštera - viz výše) založil klášter zasvěcený Svaté Trojici. Ten se
brzy stal duchovním centrem Ruska (později sídlem patriarchy), zejména díky charismatické
postavě svého zakladatele. Právě modlitbám Sergeje Radoněžského byl například přičítán úspěch
Rusů v osudové bitvě na Kulikově poli (1380), kde se poprvé podařilo porazit tatarské vojsko.
Brzy po smrti Sergeje Radoněžského (1392) se jeho hrob ve zdejším Trojickém chrámu stal
poutním místem. V roce 1452 byl Sergej kanonizován. Klášter Sergijev Posad se jako nejvýznamnější
duchovním centrum Ruska stal i díky ostatkům Sergeje Radoněžského hlavním poutním místem
zdejší pravoslavné církve. Čilý turistický ruch dnes ale monumentálnímu areálu na duchovnosti
hodně ubírá. Do kláštera vcházíme přes dvojí bránu ve vysoké hradbě, přes policejní i civilní
kontroly. Je zde mnoho lidí, věřících i turistů. Místní monachi jsou vidět jen občas.
Trojický chrám
Ve 20. letech 15. století působili v Trojickém klášteře také Andrej Rublev a Daniil Čornyj.
Byli sem pozváni z Moskvy, aby vymalovali nově vystavěný chrám sv. Trojice nad hrobem Sergeje
Radoněžského. Stavba z let 1423-1424 je dodnes ústředním bodem celého kláštera, k němuž
proudí davy poutníků z celého Ruska. Je to krásná čistá architektura své doby, jejíž vzhled
lehce „kazí“ jen později dosazená barokní cibulovitá báně na zadní věži (původně bývaly na
chrámových věžicích jen jednoduché přilbicové kupole). Právě pro tento chrám vznikla slavná
Rublevova Trojice, jejiž originál je v Treťjakově galerii, v chrámu je ale umístěna
její věrná kopie. Vedle ní je zde ale dochovaný téměř kompletní originální Rublevův ikonostas,
asi dvě desítky ikon světců a apoštolů, které obklopují Trojici. - Očima „prohmatávám“
Rublevův ikonostas. Chrámovým prostorem se nepřetržitě linou zpěvy místních mnichů, kteří
se střídají v rohu hlavní lodi. Rublevovy ikony jsou vidět jen v osvětlení svíček, mihotající
se světlo jakoby jen na okamžik odhaluje na jejich tmavých deskách detaily, oči andělů svítí
do šera. Proud poutníků se stáčí podél ikonostasu a pomalinku se sune do zadního rohu, kde
jsou ve stříbrném sarkofágu uloženy uctívané ostatky Sergeje Radoněžského. - Podle dochovaných
pramenů zde Rublev a Daniil pracovali v letech 1425-1427. Krátce na to Daniil zemřel a byl
pohřben asi někde v areálu kláštera. Andrej Rublev pak odešel zpět do Andronikova kláštera
v Moskvě, kde svůj život dožil nejen jako malíř ikon, ale pravděpodobně i jako uctívaný
„starec“.
Nestihli jsme v Moskvě projít všechno. Ostatně ani to nebyl náš cíl. Po pár dnech v tomto
rušném velkoměstě vás to už stejně táhne někam ven. A tak nás ani další nenavštívené lokality,
mj. druhá moskevská Tarkovského adresa, filmová studia Mosfilm nebo budova VGIKu, nezdržely
od další cesty na venkov, mimo Moskvu. Protože až tam to je to pravé Rusko. O tom ale až příště.