|
|
T�et�m titulem kni�n� �ady Filmov� klasika nakladatelstv� Casablanca je monografie Laury
Mulveyov� Ob�an Kane. Veleslavn� sn�mek je tentokr�t podroben jin�mu p��stupu: nam�sto
anal�zy filmov� nastoupila psychoanal�za. V�sledek je (pro n�koho mo�n� p�ekvapiv�)
zaj�mav� a podn�tn�.
Mus�m se p�iznat, �e �malou �adu� filmov�ch monografi� nakladatelstv� Casablanca nazvanou
Filmov� klasika m�m r�d nejen proto, �e p�in�� studie v�nuj�c� se klasick�m d�l�m
sv�tov� kinematografie (zat�m vyd�ny tituly Andrej Rublev, Metropolis), ale i pro
jejich prakti�nost - vydan� knihy maj� p��jemn� form�t a pak doposud vydan� studie jsou
�tak akor�t� co do sv� d�lky, aby je �lov�k sta�il p�e��st rychle a neztratil se v textu.
Jsou to mo�n� podru�nosti, kter� se ale mimod�k podepisuj� na p��jemn� �etb�. Pokud bych
se m�l v�novat jen obsahu, tak zat�m v�dy m� vydan� tituly p�ekvapily nebo zaujaly osobit�m
pohledem, n�kdy mo�n� kontroverzn�m, ale v�dy unik�tn�m, co� je p�esn� to, co bych od
filmov� monografie zpracovan� jedn�m autorem �ekal.
Je to p��pad i zat�m posledn� knihy �ady Filmov� klasika, kterou je pr�ce Laury
Mulveyov� v�nuj�c� se filmu OB�AN KANE. Napsat n�co nov�ho o Wellesov� filmu je
toti� nadm�ru obt�n�: o filmu, kter� se opakovan� umis�uje v historick�ch �eb���c�ch
nejv�znamn�j��ch film� na p�edn�m m�st�, toho toti� u� bylo naps�no tolik, �e je t�k�
se neopakovat. Autorka tedy upustila od klasick� b�n� anal�zy filmu a zam��ila se sp�e
na podprahov� motivy v d�le i v p��stupu autor�, kter� mnohdy ur�uj� styl i vn�m�n� filmu
div�kem. Psychoanalytick� p��stup sice upou�t� od detailn�j��ho popisu historie vzniku d�la
a jeho form�ln�ch atribut�, o to v�c ale d�v� nahl�dnout do vnit�n�ch i vn�j��ch motivac�
jeho vzniku. Autorka mnoh� zasazuje do dobov�ch spole�ensk�ch souvislost� (v�nuje se nejen
slavn� kauze s W. R. Hearstem, ale i obecn�ji �loze tisku v Americe 30. a 40. let), rozv�d�
podrobn�ji paralely mezi filmov�m Kanem a dobovou spole�ensko-politickou atmosf�rou a politickou
kulturou. Jej� psychoanalytick� pohled se zam��uje nejen na tv�rce, ale hlavn� na �adu
postav filmu a na jejich jedn�n�, kter� analyzuje nejen z akce, ale i z dialog�, v n�kolika
p��padech i z t�ch, kter� se nakonec do v�sledn� verze sc�n��e nedostaly. Mnoh� pak dopl�uj�
fotografick� s�rie z filmu, ilustruj�c� jednotu v�ech vyjad�ovac�ch prost�edk�.
Jako p��loha je v knize p�eti�t�no Wellesovo prohl�en� k ot�zce souvislost� OB�ANA KANEA
s osobnost� W. R. Hearsta. P�ipojeny jsou pozn�mky, bibliografie, podrobn� �filmov� titulky�
a pro edi�n� �adu ji� typick� �esk� doslov, kter� tentokr�t poch�z� z pera Petry Han�kov�.
Ta se v�nuje hlavn� postav� autorky, kterou p�edstavuje v �ir��m kontextu jej�ch vydan�ch
prac�, aby v z�v�ru sv�ho textu shrnula hlavn� p��nos Mulveyov� psychoanalytick� anal�zy
OB�ANA KANEA: �P�edkl�d� jin� obr�zek mo�nost� hollywoodsk�ho filmu - pod metodick�m
drobnohledem rozkr�v�, jak se tento film vyh�b� tradi�n�m hollywoodsk�mpohled�m i obraz�m
�en a mu�� a jak vlastn� u�� div�ka reflexi a aktivn�mu um�n� de�ifrov�n�, �e�en� z�hady
a h�danky, a� u� je to h�danka oidipovsk�, tajemstv� �enstv�, �i detektivn� pr�ce s obrazem-symbolem.�
[na Nostalghia.cz publikov�no 18. 3. 2010]
|