Recenze DVD: RUSKÁ ARCHA


RUSKÁ ARCHA
(Russian Ark)
Rusko - Německo 2002, 96 min.
DVD - Region 2
Artificial Eye 2003
Katalogové číslo: ART 256 DVD
PAL, bar., 1.85:1, DD 2.0, anglické vypínatelné titulky
Bonusy: trailer, dokument o natáčení In On Breath, dokument Robert - Šťastný život (27 min.), historie Ermitáže, biografie tvůrců

Na RUSKOU ARCHU Alexandra Sokurova jsem byl zvědavý jako na málokterý film. Míra a šíře diskusí, které se tomuto Sokurovovu snímku na zahraničních diskusních webech věnují, stejně jako rozsah článků v ruském a především v americkém tisku svědčí o tom, že Sokurov stvořil mimořádný film, který podle mnohých úplně nově definuje film jako uměleckou výrazovou formu. No a protože jsem se jak do filmu, tak do recenzí a úvah jiných taktéž ponořil, nabídnu svůj pohled na film jako takový později. (Zájemce odkazuji na několik drobných článků, které o RUSKÉ ARŠE v minulosti přinesla Nostalghia.cz.) RUSKÁ ARCHA zkrátka není dílo, které lze popsat po dvou či třech shlédnutích.

Než k tomu ale dojde, nabízím všem zájemcům opravdu telegrafickou a spíše „technokraticky“ zaměřenou recenzi DVD, které vyšlo letos u britské společnosti Artificial Eye. Třeba vás to navnadí ke koupi, což by byl ideální stav pro případnou diskusi nad filmem. Těžko totiž mluvit o něčem, co u nás málokdo měl možnost vidět.

Předem říkám, že disk je vzorně vypraven a těžko k němu mít nějaké výhrady. Z vkusného menu si můžete zvolit buď přímé sledování filmu nebo si zvolit některou ze 14 kapitol, vstoupit do submenu s bonusy nebo si zapnout/vypnout anglické titulky. Submenu s bonusy vám nabízí šest voleb. Tou první je anglický trailer na film, který zůstává věren poslání takovýchto dílek, tedy propagaci a vypichuje do popředí ty aspekty filmu, které mohou oslovit širší publikum - 2000 herců, celý film v jediném nepřerušeném záběru, 3 živé orchestry, 33 sálů Ermitáže, 300 let ruských dějin. To bonusový dokument o natáčení IN ON BREATH už je o něco sdělnější. Přináší tradiční pohled do zákulisí, momentky z přípravy a natáčení, to vše proložené rozhovory se Sokurovem, kameramanem Büttnerem, producentem Jens Meurerem a některými dalšími zúčastněnými. 45 minut dlouhý dokument se ale snaží vystihnout i motivy k natočení tohoto filmu. Zejména zde divák pochopí, že nebyly jen „propagační“ (Ermitáž), nebo „technologické“ (1 nepřerušený záběr), ale skutečně duchovní. Už nasazení všech herců i členů štábu, které dokument zachycuje, svědčí o mimořádném prožívání samotného natáčení, jenž trvalo přesně 96 minut - stejně jako film. Pečlivá příprava, která byla nutná k tomu, aby vše klapalo tak, jak autor chtěl, aby všichni byli tam kde mají být v momentě, kdy se k nim režisér s kameramanem skrze rozlehlé sály Ermitáže dostali, vzrušené objímání hereček, které sledují z okna začátek natáčení na dvoře ještě před vlastním partem či poté co splní své role a kamera je zanechá opět osamocené - to vše dokument zachycuje jako nefalšované nadšení a účastenství. Nejvýmluvnější pak je okamžik, kdy se po více než hodinu a půl dlouhé procházce sály, salóny a schodišti v nichž se hemží stovky postav a inscenují se desítky výjevů ozve nad hlavami všech jasné „stop!“. Konec natáčení, konec prvního a zároveň posledního záběru. Všeobecné nadšení a potlesk pak doprovází dojemný pohled na evidentně vyčerpaného Sokurova, který je na pokraji svých fyzických i duševních sil. Dílo je hotovo. Dalším bonusem je pozoruhodně imaginativní Sokurovův dokument ROBERT - ŠŤASTNÝ ŽIVOT (27 min.), který natočil pro Ermitáž v roce 1996 jako portrét malíře Huberta Roberta (1733-1808), jehož obrazy jsou v místních sbírkách. Textové bonusy přinášejí biografie Alexandra Sokurova, kameramana Tilmana Büttnera, krátký proslov ředitele Ermitáže Michajla Pjotrovského a také stručnou historii muzea. Poslední bonusový oddíl obsahuje několik internetových odkazů, které se vztahují k Sokurovovi, filmu nebo k Ermitáži.

O obrazu a zvuku nemá příliš cenu se rozepisovat. Obojí je perfektní (obraz 1.85:1, zvuk v DD 2.0), protože už natáčení probíhalo digitální technologií. Zvuk byl snímán kontaktně a později k němu byly namluveny dialogy. Těch je ve filmu docela hodně, přičemž nejdůležitější je dialog mezi hlavní postavou Markýze de Custina, který je průvodcem diváka celým tím panoptikem a mezi vnitřním hlasem tvůrce, který mu odpovídá a polemizuje s ním. Vedle toho obsahuje film také sekvence čistě obrazové. K samotnému disku ještě dodávám, že v Artificial Eye vydali dvě varianty obalu (viz vlevo), takže se nenechte zmýlit jejich různým používáním na zahraničních e-shopech. Vždy jde o tentýž disk od AE.

[Na Nostalghia.cz publikováno 15. 12. 2003]



* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]