|
|
MAN OF ARAN
(Muž z Aranu)
USA 1934, 77 min.
DVD - Region 1
Home Vision Entertainment 2003
Katalog. číslo: MAN 240
čb, 1.33:1, anglické mono DD 1.0, anglické titulky
Bonusy: dokumenty HOW THE MYTH WAS MADE, HIDDEN AND SEEKING,
FLAHERTY AND FILM, LOOKING BACK, fotogalerie
Režisér Robert Flaherty, otec filmového dokumentu, je sdostatek znám nejen díky svému
revolučnímu dílu NANUK, ČLOVĚK PRIMITIVNÍ (1921), ale proslulost mu přinesl i jeho
první zvukový film MAN OF ARAN, který před několika dny vyšel v Regionu 1 na DVD.
Přiznám se hned od začátku, že ke koupi disku mne vedly zejména nostalgické důvody. Před
několika lety jsem na stejných ostrovech, kde se MAN OF ARAN odehrává, osobně pobýval
a zamiloval si je natolik, že jsem možnost objednat si film na DVD prostě nemohl nevyužít.
Následující řádky, které chtějí být recenzí disku, tedy asi budou podbarveny jistou dávkou
osobního zaujetí.
Flahertyho veledílo mělo premiéru v roce 1934, když jeho tvůrce předtím téměř dva roky na
Aranských ostrovech pobýval a seznamoval se s životem místních rybářů. (Pro méně zasvěcené:
Aranské ostrovy leží u západního pobřeží Irska, souostroví se skládá ze tří samostatných
ostrůvků, největšího Inishmore, a menších Inishmaan a Inisheer. Děj filmu se odehrává na
prvním z nich; ten se v době natáčení označoval tehdy užívanějším irským názvem Árainn Mór,
odtud tedy název filmu MAN OF ARAN - Muž z Aranu.) Flaherty učinil hrdiny své
dokumentaristické konstrukce tříčlenou rodinu, která žije na skalnatém ostrově s téměř
jedinou možností obživy, rybolovem. Píši konstrukce, protože se sice jedná o dokument,
ale i nezkušený divák v něm odhalí „hrané“ a stylizované okamžiky – zejména řada různých
detailů a protipohledů, které byly dotočeny za účelem větších možností střihové skladby a
dramatizace vyprávění. Ostatně i tříčlenná rodina byla tuším sestavena - jen pro účely
natáčení - z místních venkovanů. Ve více než sedmdesátiminutovém opusu přibližuje autor
jejich těžký život v místech, kde prakticky neexistuje souvislá vrstva úrodné půdy a většinu
plochy ostrova pokrývá jen holá skála. Západní pobřeží ostrova pak ční jako strmé skalní
útesy do výše několika desítek metrů nad hladinu oceánu a vytváří tak neuvěřitelně krásnou
a dramatickou scenérii. Flaherty pečlivě zachycuje každodenní starosti rybářů a to od
nejobyčejnějších maličkostí všedního dne přes rybolov na různé způsoby až po, pro většinu
lidí „zvenčí“ naprosto neuvěřitelné, činnosti jako např. vyhrabávání zbytků úrodnější půdy
ze skalních škvír, odnášení v nůších na jedno místo, její mísení s mořskými chaluhami a
následné kladení takto vytvořeného humusu na skalnaté podloží za účelem pěstování brambor.
Doslova strhující a vrcholnou částí filmu pak je lov velkého žraloka, na který se na jednom
člunu vypraví několik mužů z vesnice. Harpunování, snaha o vytažení z vody a zápas mohutného
žraloka o holý život jsou natolik strhující, že jsem při sledování této pasáže úplně zapoměl
na bezprostřední okolí.
Film, který mj. velmi obdivoval Robert Bresson, řadil Flaherty mezi své nejlepší práce.
Na své hrdiny nepohlíží z nadhledu, jako zástupce moderního světa, ale spíše s úctou a s
obdivem, jeho vnímání exotické reality je plné pokory. Podle některých publicistů je jeho
pohled možná romantizující, ale myslím, že rozhodně ne idealistický. Ač je Flahertyho přínos
k dokumentaristickému žánru spatřován zejména v zapojení střihové skladby a dramatizaci
vyprávění, kterou se snažil překonat popisnost obyčejného snímání reality, je pozoruhodné,
jak si ve vypjatých scénách vystačí s jedním dlouhým záběrem, protože snímaná realita je
natolik přesvědčivá, že ji není třeba dotvářet dalšími filmovými prostředky.
Zdá se mi, že Flahertyho dílo je velké ne proto, že jde o uměleckou výpověď, ale proto, že
je to život sám. Život ve své ryzí podstatě. K tomuto závěru jaksi mimoděk odkazuje i
závěrečná sekvence, v níž se tři rybáři ve člunu snaží v rozbouřeném moři přirazit ke
skalnatému pobřeží. Několikrát se jim to nepodaří, aby se nakonec při úspěšném pokusu tak
tak zachránili před mohutnou vlnou, která se zvedne u břehu, uchopí prázdný člun a roztříští
jej o skály. Podobnou, dech beroucí scénu, jsem dlouho neviděl (jestli vůbec někdy).
Vydavatelem disku je společnost Home Vision Entertainment, v poděkováních za pomoc a spolupráci
v tiráži vloženého bookletu naleznete mj. i partnery od slavných Criterion Collection
(Criterioni již před lety vydali disk s Flahertyho NANUKEM, HVE pak vydalo i poslední
Flahertyho práci, poetizující dokument LOUISIANA STORY).
Samotný disk je samozřejmě kódovaný pro Region 1, film je na něm přepsán v originálním fullscreenu
1.33:1 s původní mono stopou v DD 1.0. Kvalita obrazu je odvislá od doby a podmínek vzniku
filmu, ale myslím, že i tak jako tak je překvapivě dobrá. A navíc jsem si skoro jistý, že
divácké zaujetí dá na občasné vady zapomenout. Zvuková stopa byla k filmu dělána až dodatečně
– byla natočena doprovodná hudba (John Greenwood), která zní prakticky v celém filmu a na
několika místech byly dotočeny i dialogy. Ovšem vzhledem k tomu, že Flaherty stihne odvyprávět
vše obrazem, pociťoval jsem je spíš jako nadbytečné (navíc jsou ještě neuměle vsazeny do
ruchové stopy, takže působí nepřirozeně). Ze stejného důvodu se mi zdá nepotřebná i titulková
podpora (disk je vybaven anglickými vypínatelnými titulky).
Mimořádně bohatý je disk na bonusy. Najdete v nich několik filmových dokumentů a fotogalerii.
V roce 1977 vznikl dokument HOW THE MYTH WAS MADE (60 min.), který jde po stopách
Roberta Flahertyho na Aranských ostrovech a porovnává současnou a minulou tvář ostrova. Dva
dokumenty jsou přímo spojeny s Frances Flahertyovou, manželkou režiséra, zesnulého v roce
1951, která je pod MAN OF ARAN podepsána jako spoluautorka. Dále s ní zde naleznete
i televizní rozhovor o Flahertyho díle a také dokument HIDDEN AND SEEKING, který
přibližuje její osobnost a život s R. Flahertym (obsahuje mj. i řadu unikátních snímků z
natáčení MAN OF ARAN). Další dokument je drobným medailónkem R. Flahertyho, využívajícím
několikaminutový záznam jeho vzpomínek na natáčení. Ve fotogalerii naleznete snímky z natáčení,
mezi nimiž nechybí např. unikátní fotografie R. Flahertyho, snímajícího již výše zmíněný
lov žraloka, snímky z premiéry filmu na níž byli přítomni i herečtí představitelé a nebo
jejich portrétní skicy. Vložený booklet obsahuje vedle seznamu tracků a produkčních informací
také výňatky z knihy Frances Flahertyové The Odyssey of a Film-maker: Robert Flaherty´s Story.
V závěru si dovolím jednu malou odbočku, která ale není úplně od věci. V roce 1929 vyšel
jako 98. svazek slavné řady Dobré dílo ve Staré Říši na Moravě první a doposud jediný překlad
osobité reportáže Johna M. Syngea Aranské ostrovy, kterou autor sepsal po dlouhém pobytu
na Aranech a v níž, stejně jako o několik let později Flaherty, líčí na 240 stranách všední
dny a starosti místních obyvatel. Kniha je to poutavá, mnohdy neobyčejně korespondující s
filmem.
MAN OF ARAN je zkrátka úžasné dílo a jeho DVD edice je velmi zdařilá. Právem ji budu
počítat mezi nejcennější kousky své dívídítéky, který navíc mohu s klidným svědomím doporučit
ke koupi všem případným zájemcům.
[Na Nostalghia.cz publikováno 30. 5. 2003]
|