Nakupování na ruském netu
(něco zkušeností)



Svět ruského internetu je pro většinu uživatelů „informační dálnice“ neznámý a plný neprobádaných zákoutí. Příčinou není jen velikost a rozlehlost samotného Ruska, která se svým způsobem přenáší i do internetové sítě, ale působí zde ve značné míře jazyková bariéra. Naprostá většina ruských stránek je psána v azbuce, která je navíc obvykle vyžadována i při interaktivitě, např. ve formulářích ap. Je potřeba mít na vědomí i fakt, že v ruských vyhledávačích se často používá právě kódová stránka pro azbuku, což se neslučuje s kódovou stránkou naší Latinky. Pro zápis hledaného výrazu v azbuce tak potřebujete buď spolehlivý převaděč (jeden si můžete stáhnout zde), nebo to musíte řešit „šalamounsky“ a okopírovat si jednotlivá písmenka z nějaké ruské stránky do příslušného vyhledávacího pole (protože např. velké „T“, napsané z klasické IBM klávesnice, byť na monitoru vypadá stejně, ve skutečnosti stejné není).

Svá specifika má i ruský internetový trh s DVD. Vydavatelské společnosti (často se kryjí s distributory pro kina či se samotnými výrobci filmů) z velké části vydávají filmy ještě stále hlavně na videokazetách VHS, nemalé zastoupení mají dokonce pořád disky Video CD (nebo dokonce podezřelé disky ve formátu DivX). Formát DVD se sice již mocně prosazuje, ale většinou u zahraničních titulů nebo u domácí komerčně laděné produkce. Starší ruské snímky vycházejí stále v naprosté většině na videokazetách.

Zmínit je potřeba také určité nešvary technologického zpracování DVD disků, před nimiž je nutné se mít při nákupech v Rusku na pozoru. Hodně se zde užívá voice over, často jako důsledek toho, že ruský vydavatel vydá titul na VHS a na DVD tuto kopii jen převede (ála placatá videokazeta). Díky tomu má hodně filmů taky ořez 4:3. Bohužel, informační jistotou většina shopů nehýří, takže údaje je nutné si ověřovat i jinde a ani tak nemusíte dojít k úplné jistotě. Druhým nešvarem, který ale stojí na opačné straně technologického spektra, pak je remix do DD 5.1. Rozhodne-li se nějaký vydavatel udělat skutečné DVD, pak si často dá práci s remixem, ale původní jedno- či dvoukanálový zvuk už ale na disku neponechá. Takto jsou zpracovávány jak starší, tak i poměrně nové tituly.

Ale obraťmě své zraky k internetovému obchodování, především s DVD tituly. Ač se to možná nezdá, na ruském internetu je e-shopů požehnaně. Pro zahraničního uživatele je z nich ale k nákupu využitelný jen zlomek. Naprostá většina obchodů do zahraničí nezasílá a soustřeďuje se na pro ně dostatečně velký ruský trh. Chtělo by se říct, že to nemají zapotřebí, ale jak se zdá, důvody často vězí i jinde. Sortiment některých e-shopů je totiž co do obsahu značně podezřelý. Nabízejí zboží buď za neuvěřitelně výhodných podmínek nebo v některých případech najdete v jejich katalogu jen kopie DivX, což je natolik výmluvné, že to není třeba komentovat. Zavrhnout ale šmahem všechny e-shopy, které nezasílají do zahraničí, by bylo škoda. Z výše uvedených důvodů, kdy je na ruském internetu někdy problém vůbec najít přesnější informaci, hodí se právě tito, na domácí zákazníky orientovaní prodejci, zahraničnímu kupci jako zdroj informací.

Co se týká praktického obchodování, mám dva osobní favority, které v Rusku asi jen tak někdo netrumfne. Tím prvním je známý firemní e-shop www.ruscico.com, sajt rusko-belgického konsorcia, které postupně převádí na DVD ruské klasické filmy. Jejich stránky komunikují v angličtině, systém registrace i platby kartou je možná nejjednodušší jaký jsem zatím viděl. Cena (v dolarech) zahrnuje i poštovné. U Ruscica je ale potíž, že jde o obchod firemní, tedy jen s vlastní produkcí. Navíc zahraničním zájemcům prodává jen ruskou filmovou produkci. Samotné Ruscico je ovšem pro oblast Ruska i vydavatelem dovozových zahraničních titulů, většinou kódovaných pro Region 5, které ale přes jejich e-shop nekoupíte. Na druhou stranu, to nejpodstatnější z ruské filmové klasiky najdete právě v jejich katalogu. Takže jejich stránky jsou pro filmového fandu neopomenutelné.

Pokud ovšem sháníte něco, co Ruscico nevydává, musíte se obrátit jinam. V tom případě mám jednoznačný tip na „ruský amazon“ - www.ozon.ru. Fonetická příbuznost obou názvů není náhodná. Ozon.ru má řadu vlastností, které jsou okoukané právě z amazonského impéria, i když do něj samozřejmě nepatří (má ovšem i některé nectnosti - viz dále). Tento e-shop letos funguje 5 let, ale teprve v poslední době začíná být k užitku i zahraničnímu zájemci. Nedávno kompletně změnil facelift, podstatně se zrychlil i jeho provoz, ale co hlavně - registrace, objednávání a platba na něm už fungují standardním způsobem, tak jak jsme zvyklí u západněji umístěných prodejců. (Starší způsob objednávek, registrace a platby byl natolik komplikovaný, že vlastně nešel užívat.) V současné době je pro někoho největší komplikací asi už jen azbuka, nutná pro vyhledávání. I bez ní si lze ale najít potřebné informace, protože Ozon má tematický katalog, kterým se můžete proklikat až do příslušné kategorie či k příslušnému hledanému jménu. Sortiment Ozonu je široký - kromě filmů nabízí knihy, hudbu, elektroniku, dárkové předměty a naleznete zde také oddělení rarit, kde lze koupit často neuvěřitelně vzácné tisky, třeba i z 18. či 19. století (ale posílejte přes internet do Ruska třeba 300.000 rublů za raritní sběratelský tisk :-)). Zůstaneme-li u filmů, tak nabídkový seznam poskytuje nejen základní informace o nosiči (často ovšem jen to nejzákladnější), ale najdete zde i stručné biografie tvůrců, recenze a hodnocení (v azbuce můžete psát i vlastní). Ozon má slušně strukturovanou databázi, takže třeba jména vydavatelů a distributorů fungují jako odkazy na vyhledání veškeré dostupné produkce společnosti. Jedinou potíží při práci s Ozonem se tak může zdát vyhledávání, protože Ozon nemá mezinárodní mutaci. Takže zase ta azbuka...

Co se týká registrace, její stručný popis se vám zde nyní pokusím nastínit. Dostanete se do ní volbou u horního okraje. Na zobrazené stránce je formulář k přihlášení (pro registrované - vlevo) nebo k registraci (pro nově příchozí - vpravo). Psát do formulářových okýnek tentokrát můžete samozřejmě latinkou, ale raději se vyvarujte háčků a čárek (a to i na následujících stránkách). Úvodní formulář po vás chce standardně jméno, příjmení, e-mail (ten pak funguje jako login) a heslo (dvakrát, v azbuce se jmenuje „parol“). Ještě než potvrdíte malým šedým tlačítkem dole, můžete si zvolit podle vlastního uvážení možnost zasílání/nezasílání novinek (standardně je zatrženo zasílat). Z vlastní zkušenosti ale můžu říct, že vám tato volba asi stejně nebude moc platná, protože po registraci mi začala chodit různá reklamní pošta z celého Ruska (což není od Ozonu hezké, že?). Tlačítkem potvrdíte a jste zaregistrováni. - Nyní můžete nakupovat. Tlačítko s cenou a symbolem košíku je vždy v pravo od zboží, pokud tam není, je titul vyprodán. Zboží, které není na skladě si lze ukládat do požadavků. Po nákupu se přesuňte do košíku (třeba ikonou vpravo nahoře - „korzina“), zkontrolujte si obsah objednávky a klikněte na pokračování. - Na následující stránce musíte sdělit, odkud vlastně jste. Pro zahraniční uživatele je určeno okýnko úplně vlevo dole, kde je seznam zemí. Vyberte „Čechija“ (ale pozor, psáno azbukou, takže skoro na konci abecedy; nedejte se zmást, že tam mají také „Čechoslovákija“) a potvrďte. Objeví se další formulář, který po vás chce vyplnit přesnou adresu. Okénka odpovídají ruskému stylu psaní adresy (mají ještě pole pro oblasti a regiony), takže moje ověřená praxe je tato: ve vrchním šedém poli je již azbukou vyplněno „Čechija“, do níže umístěného vepište směrovací číslo a do pole s názvem „oblast“ jsem pak raději vepsal ještě latinkou mezinárodně srozumitelnější „Czech republic“. Další pole („rajon“) jsem nechal volné, v dalším jsem uvedl město, dále ulici s číslem popisným a v nejspodnějším poli, nadepsaném FIO (azbukou) pak jméno (vše bez diakritiky). Po potvrzení formuláře se dostanete na volbu způsobu dopravy, standardně je zatržena časově sice nejdelší, ale nejlevnější pošta. Poté se vám zobrazí stránka s možnostmi platby. Máte na výběr z celé řady voleb, nejvyužívanější ale bude buď volba „kreditní karta“ nebo možnost převést peníze příkazem na účet v bance v Německu (platební údaje jsou zde uvedeny). Tento způsob ale odeslání zboží prodlužuje (na druhou stranu nepotřebujete platební kartu). Pozor! Níže uvedené (červeně) volby sice nabízejí možnost slevy, ale platí jen pro vnitrozemské uživatele, zařazené do některého z ruských partnerských obchodních systémů! Další popis postupu objednávky zaměřuji jen na platbu kreditní kartou (2. volba shora). Po volbě a potvrzení se dostanete na formulář, který je již většině uživatelů internetových obchodů známý - vybrat typ karty (najdete zde EC/MC, Visa aj.), napsat plné číslo karty, nastavit expiraci, vyplnit jméno držitele a také kód CVC2 (nevím jestli ho užívají všechny typy karet, ale Ozon.ru ho vyžaduje). Všechny údaje jsou povinné. Po potvrzení pak budete přesměrováni na ruský systém pro bezhotovostní platby ASSIST, který soustřeďuje jen spolehlivé prodejce a je provozován ve spolupráci s centrální bankou (zrovna v Rusku je to docela užitečná a příjemná služba). Vyskakovací okno vám zobrazí všechny údaje, zadané v předchozím formuláři. Ověřování údajů chvíli trvá, tak nebuďte nervózní, že se nic neděje. Pokud vše sedí, objeví se vám tabulka s vaší registrací a dalšími údaji. Dole zvolíte levé tlačítko a přepnete se zpátky do Ozonu. Tím je první platba vyřízena, u dalších nákupů už budete této procedury ušetřeni.

Sympaticky vám chodí potvrzovací maily (o registraci, o potvrzení objednávky, o zaplacení, o odeslání - vše v azbuce) a i rychlost vyřizování je, řekl bych „amazonská“ (peníze na účtu se blokují obratem, rozesílá se do 2-3 dnů, až poté jsou peníze staženy z účtu). Zbytek vyřízení už záleží na kvalitě poštovních služeb, které vám samozřejmě mohou čekání prodloužit. Podle mých zkušeností chodí zásilky tak do měsíce od odeslání, ale někdy je to i déle. V čem se Ozon liší od většiny západních obchodů - a to spíš v dobrém - zásilky jsou automaticky vypraveny jako rekomando, tzn. do vlastních rukou, tzn. doporučeně. V případě Ozonu mohu výše popsaný způsob nakupování potvrdit na základě vlastní zkušenosti. Pár nákupů jsem tam již provedl a nikdy s nimi nebyl problém (jen ta doručovací lhůta). Proto jsem ani neměl potřebu zkoušet nakupování jinde. Takže pokud sami vyzkoušíte i jiné ruské e-shopy, rád na tuto stránku vaše zkušenosti vyvěsím.

[Na Nostalghia.cz publikováno 17. 6. 2004]

AKTUALIZACE! Od roku 2006 ruský eshop Ozon.ru nezasílá DVD ani CD do zahraničí (knihy ano). Důvodem je údajně autorskoprávní ochrana.


* * *
TOPlist


© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]